7 Panduan eratkan hubungan suami isteri agar lebih bahagia

Pesanan ini ditujukan khas buat orang muda. Mengikut rekod JPN, kadar penceraian di Malaysia terus meningkat antara tahun 2016 hingga 2018.
Majoriti kes penceraian dilaporkan paling banyak terjadi di kalangan psangan baru berkahwin di bawah tempoh lima tahun. Secara purata, sebanyak 150 pasangan bercerai sehari atau 6 pasangan setiap jam di Malaysia.
Justeru kawan-kawan, bagaimana kita boleh pastikan hubungan kita sebagai pasangan suami isteri terus bahagia ?
1. Makan bersama.
Cuba luangkan waktu makan bersama setiap hari jika kita punya waktu. Makan tidak semestinya banyak dan mewah. Kita boleh masak sendiri di rumah atau makan saja di warung-warung.
Sesekali kalian bawalah pasangan masing-masing pergi makan di kedai sedap. Belanja kawan-kawan boleh, takkan nak belanja pasangan supaya mereka happy sikit tak boleh ? Kan.
2. Salam, peluk, cium.
Setiap kali sebelum meninggalkan rumah untuk apa tujuan sekalipun, amalkan aktiviti sihat ini. Abang takmau nak ulas panjang lebar tentang salam, peluk dan cium ni. Pandai-pandai kau lah ya. Kahkah.
3. Kongsi suka duka bersama.
Kita ni manusia yang selalu perlukan perhatian. Baik lelaki atau wanita, kedua-duanya sama sahaja. Beri masa untuk pasangan kita meluahkan apa yang dia nak cerita, berita suka ataupun duka.
Layan sajalah. Tunjukkan simpati dan keterujaan kita. Jangan ‘ignore’ sesi perkongsian ini. Jangan sampai sesi ini bertukar menjadi sesi curahan rasa kepada orang yang salah pula. Bahaya!
4. Berbagi tangungjawab.
Di rumah itu isteri kita bukan hamba dan kita orang lelaki pula bukannya seorang raja. Walaupun pasangan kita itu seorang suri rumah sepenuh masa, mereka juga manusia biasa yang mahukan waktu rehat secukupnya.
Berbagilah kerja. Jika kita tak boleh nak buat semua, janganlah kita tinggalkan semua. Sesekali kau tolonglah kemas dapur, sapu sampah, dobi baju dan mengemas apa yang patut. Tak sampai 20 minit boleh setel.
5. Cari masa berdua.
Tak usah jadikan alasan sibuk dengan kerja itu sebagai satu tabiat dah kebiasaan. Pasangan kita juga sesekali mahu rasa ‘dihargai’ dan rasa ‘istimewa’. Raikan masa yang ada sebaiknya. Raikan berdua.
Bila ada waktu lapang, bawalah pasangan kalian keluar ronda-ronda. Waktu berdating macam inilah kau nak bermanja-manja. Dulu masa bercinta pandai pula kau berendut, sekarang kenapa tak boleh ?
6. Raikan persamaan.
Hormati perbezaan dan belajar raikan kesamaan pasangan kita. Tak usah jadikan perbezaan sebagai sengketa berpanjangan lagi.
7. Terima seadanya, kawal cemburu.
Terimalah seadanya pasangan kita. Itulah jodoh kita. Pupuk diri untuk lebih bersabar walaupun sukar. Tempoh bercinta selalu berbeza dengan tempoh alam perkahwinan sebenar. Realiti itu selepas bernikah.
Orang kata, dulu kentut pun wangi. Dan paling mustahak ialah kawal cemburu kita. Benar, cumburu itu tanda sayang. Tapi berpada-padalah. Kepercayaan terhadap pasangan itu penting. Jangan khianati.
Bila sekali kalian khianati, habislah nanti.
8. Doakan kesejahteraan.
Saling mendoakan antara satu sama lain adalah amalan mulia. Doakan yang baik-baik. Amalkan membaca doa ini,
- Surah Al Harsh. Ayat 21.
- Surah Taha. Ayat 1 hingga 5.
Banyak lagi sebenarnya abang nak kongsi. Tapi cukuplah, tulis panjang-panjang pun bukan kau baca sangat. Kahkah.
Anyway, semoga bermanfaat ya. Selamat menyambut Khamis Malam Jumaat ( KMJ )
.
.
.
Sumber: Ikram Al-Banjari
Saudagar Jalanan

Tentang Blog Power Batin '

Blog kami hanya menyediakan khidmat jualan atas talian sahaja.

No comments:

Post a Comment

Start typing and press Enter to search